2008年3月5日星期三

世界最深海底隧道开通 - Åpner verdens dypeste tunnel

Åpner verdens dypeste tunnel

中文简介:
23.02.2008世界上目前最深的海底隧道开通, 隧道位于挪威sunnmør省, Eiksund市与Volda市之间287米下的海底。连接了附近四个城市约22,000的居民的交通,
由挪威国家公路工程公司Mesta, 花费970,000,000挪威克朗(相当于12亿5千万人民币),费时5年建造完成。
开通前一个礼拜,当地的自行车协会举办了一次在这个世界最深海底隧道进行自行车隧道游的活动。

Når verdens dypeste undersjøiske tunnel åpnes 23.02.2008 betyr det et gjennombrudd for samferdselen på Søre Sunnmøre.


Prosjektleder Oddbjørn Pladsen arrangerte åpen dag med 6.000 deltakere i Eiksundtunnelen sist helg. Nå er det offisiell åpning for hele Eiksundsambandet.
Foto: Statens vegvesen

PÅ DYPT VANN: Mellom 5000 og 6000 personer tok seg turen ned i tunnelen. PÅ DYPT VANN: Mellom 5000 og 6000 personer tok seg turen ned i tunnelen

Her er verdens dypeste tunnel

22.000 nordmenn har fått verdens dypeste tunnel som kjørerute til fastlandet. Søndag var det samling i bånn.

Relaterte saker:

23. februar er det åpning av Eiksundsambandet som knytter øykommunene Hareid, Herøy, Sande og Ulstein til fastlandet.

Det er en stor dag for Søre Sunnmøre nå samferdselsminister Liv Signe Navarsete lørdag klipper snora for Eiksundsambandet.

Etter først 25 år med forberedelser og deretter fem års anleggsarbeid får nå øykommunene Hareid, Ulstein, Sande og Herøy endelig ferjeløs forbindelse med fastlandet.

I fem år har Statens vegvesen jobbet med den 15 kilometer lange strekningen mellom E39 ved Volda og Eiksund på øya Hareidlandet.

Prislappen har kommet på 970 millioner kroner, eller cirka 44.000 kroner per innbygger som får fastlandsforbindelse. Noe av pengene må de betale tilbake i form av bomavgift de kommende årene.

Artikkel fortsetter under bildet

DETTE ER EIKSUNDSAMBANDET. Strekningen er til sammen 15 kilometer lang. Den består av (1) vei på Hareidlandet, (2) Eiksundbrua over til Eika, (3) Eiksundtunnelen fra Eika til Steinnesstranda, (4) veistrekning mellom Steinnesstranda og Vikaura, (5) Helgehorntunnelen, (6) vei ved Hovdevatnet, (7) Morkåstunnelen, (8) vegkryss på E39 ved Furene. Kart og informasjon: Statens vegvesen.

DETTE ER EIKSUNDSAMBANDET. Strekningen er til sammen 15 kilometer lang. Den består av (1) vei på Hareidlandet, (2) Eiksundbrua over til Eika, (3) Eiksundtunnelen fra Eika til Steinnesstranda, (4) veistrekning mellom Steinnesstranda og Vikaura, (5) Helgehorntunnelen, (6) vei ved Hovdevatnet, (7) Morkåstunnelen, (8) vegkryss på E39 ved Furene. Kart og informasjon: Statens vegvesen.

Den største kostnaden, og den lengste strekningen i prosjektet, er Eiksundtunnelen. Den 7,8 kilometer lange tunnelen er verdens dypeste undersjøiske veitunnel.

LANGT UNDER FJORDEN: På sitt dypeste er den 7,8 kilometer lange Eiksundtunnelen 287 meter under havoverflaten.

LANGT UNDER FJORDEN: På sitt dypeste er den 7,8 kilometer lange Eiksundtunnelen 287 meter under havoverflaten.

Vegvesenet har gravd seg 287 meter under Vartdalsfjorden for at du skal kunne gå tørskodd fra Berkneshalvøya og Yksnøya. Søndag var det nettopp det mellom 5000 og 6000 mennesker gjorde.

- Vi har satt verdensrekord her i dag. Aldri har så mange mennesker samlet seg så langt under havoverflaten, sier kommunikasjonsrådgiver Wiggo Kanck i Statens vegvesen til Nettavisen.

- Etter all den dårlige omtalen tunneler har fått den siste tiden ønsket vi å vise at det er sikkert å kjøre i tunnel, sier han. Derfor inviterte de lokalbefolkningen til å ta turen ned under fjorden der det var kulturinnslag, taler av ordførerne i kommunene som nå får fastlandsforbindelse. I tillegg fikk vegvesenet en glimrende anledning til å vise fram sikkerhetsutstyret som skal passe på bilistene i årene som kommer.

- Vi har det mest moderne overvåkingsutstyret som finnes i denne tunnelen. I tillegg vil det bli satt opp fotobokser, sier Kanck.

287 meter ned

Eiksundsambandet, riksvei 653, er ganske nøyaktig 15 kilometer og består blant annet av tre tunneler og ei bru.

Veien kan nå skilte med verdens dypeste undersjøiske veitunnel. Den 7,8 kilometer lange Eiksundtunnelen strekker seg hele 287 meter under havoverflaten.

Viktigst er kanskje konsekvensen av den nye veiforbindelsen. De fire øykommunene med mye industri og fiske og 22.000 innbyggere knyttes nærmere landkommunene Ørsta og Volda og deres 18.000 innbyggere.

Bratt

– Dette er en revolusjon for samferdselen her i distriktet. Vi får en større bo- og arbeidsmarkedsregion, sier prosjektleder Øystein Pladsen til TU.no.

Tunnelen får en stigning på 9,6 prosent på den bratteste siden. Her er det et krabbefelt. Det er det ikke på den andre siden med 7,6 prosent stigning. Tungbilandelen på strekningen skal ifølge beregningene kun ligge på fem prosent.

– Dette er tilfredsstillende i forhold til kravene som lå til grunn da byggingen startet. Hadde tunnelarbeidet blitt påbegynt i dag, ville det nok blitt en noe lengre og slakere tunnel, bekrefter Pladsen.

Under budsjett

Sluttkostnadene for Eiksundsambandet ligger an til å bli cirka 970 millioner kroner. Det er faktisk 25 millioner kroner under budsjett.

Mye skyldes grundige geologiske undersøkelser som holdt stikk på den største delen av prosjektet – Eiksundtunnelen.

– Det var heller lettere å komme gjennom enn vi fryktet på forhånd. Vi visste på forhånd om to steder med dårlig fjell, og de sonene traff vi, forteller Pladsen.

Konkurranse

Han tilskriver størstedelen av æren for den relativt gunstige byggeprisen at prosjektet kunne splittes opp i 16 større og mindre konkurranseutsatte entrepriser. Med flere tunneler med korte veistrekninger imellom var prosjektet geografisk gunstig når det gjelder oppdeling.

– I tillegg har vi kunnet splitte opp i tid. Lang byggetid der vi begynte med Eiksundbrua gjorde at entreprenørene kunne dra på anbudsbefaring i småsko når tunnelarbeidet skulle begynne, sier Pladsen som har jobbet med prosjektet helt siden 1996.

Forhistorien til prosjektet går helt tilbake til 1978 da Eiksundsambandet AS ble stiftet.

Kortere reisetid

Det neste store prosjektet i denne regionen nå er Kvivsveien som skal starte opp i høst og stå ferdig i 2012. Veien vil gi ferjefri E39 mellom Festøya og Lote og representerer en ny øst-vest-forbindelse mellom Søre Sunnmøre og Østlandet.

Sammen med Eiksundsambandet vil kjøretiden fra øykommunene på Søre Sunnmøre til Oslo bli redusert med over en time.

Ferjer forsvinner
De to ferjene som trafikkerer Eiksund-Rjånes kan nå legges ned. De deler dermed skjebne med flere ferjesamband i Møre og Romsdal de siste årene. Neste ferje som forsvinner i dette fylket er Kristiansund-Bremsnes når Atlanterhavstunnelen står ferdig neste år.

Eiksundsambandet er nesten 15 kilometer langt, og inkluderer en bru og flere tunneler. Den nye delen av riksvei 653 har kostet 970 millioner 2008-kroner. Prosjektleder Oddbjørn Pladsen i Statens vegvesen garanterer for sikkerheten. I denne tunnelen er taket sikret med 39.941 bolter. Noe ras tilsvarende det som skjedde i Hanekleivtunnelen er ifølge prosjektlederen utenkelig.

Pladsen forteller at sikkerheten også er godt ivaretatt, med nødlys, kortere avstand mellom brannslukkingsutstyr enn vanlig, mobiltelefon- og radiosamband gjennom hele tunnelen og mulighet for å varsle bilistene inne i tunnelen gjennom bilradioen om det skulle være nødvendig.

Sveises sammen
Både Hannelore Måseide og ordføreren i Ørsta, Gudny Fagerhol (Ap), sier at det nye bru- og tunnelsambandet binder sammen en større region på Sunnmøre til et komplett bo- og arbeidsmarked. Øykommunene får bedre tilgang til kulturtilbud, flyplass, sjukehus og skoler. Inne på fastlandet blir arbeidsveien til Ulsteinregionen kortere. I Ulstein og nabokommunene er det stor aktivitet knyttet til skipsbygging, skipsutstyrsproduksjon og rederivirksomhet. Mangelen på arbeidskraft har vært stor i mange av bedriftene.

- I tillegg regner vi nå med at trafikken på flyplassen på Hovden vil øke. SAS har allerede tatt høyde for det. Det kommer en ny flyavgang i vår, og det er vi glade for, sier ordfører Gudny Fagerhol i Ørsta til NTB.

Hun ser muligheten til å fortsette arbeidet med å forbedre E39 mellom Volda og Ålesund, med en forbindelse over Storfjorden.

- Dette er en stor utfordring og ligger nok noen år fram i tid. Men en gang kommer løsningen, sier hun.

Mesta bygger verdens dypeste tunnel

Mesta AS hadde det laveste anbudet for å bygge Eiksundtunnelen på Sunnmøre. Selskapet skal ha 378 millioner kroner for arbeidet.

Over 240 millioner kroner skilte mellom rimeligste og dyreste anbud, melder NTB.

Eiksundtunnelen blir verdens dypeste undersjøiske tunnel, og den nest lengste i Norge med sine 7.765 meter.

Fem entreprenører leverte anbud på tunnelen. Det var Mika AS, Skanska, Veidekke Entreprenør og Scandinavian Rock Group (SRG). SRG leverte det klart dyreste anbudet, på hele 619 millioner kroner.

Eiksundsambandet kan totalt kan lande på under 900 millioner kroner, og dette er langt lavere enn milliardregningen som tidligere ble antatt.

Den endelige avgjørelsen faller senest 8. juni, men det meste tyder på at Mesta går seirende ut.

- I så fall blir det selskapets største kontrakt noensinne, sier byggeleder Jonny Madsen i Mesta AS.

20.04.04 13:43


没有评论: